Run for your life

Posted on

Juoksutakit tulivat! Molemmat olivat aika hyviä, mutta valitsin kuitenkin tuon Casallin Beam Line -juoksutakin. Se tuntui parhaimmalta päällä ja näytti aivan supersöpöltä ihanassa mintunvärissään. Siinä oli myös parempi hinta-laatu-suhde kuin Niken vastaavassa, joka oli kalliimpi, ei yhtä kivan näköinen eikä yhtä mukavan tuntuinen.

Juoksutrikoista nappasin kuitenkin nuo Niket. Tai ne ovat oikeastaan vain leggarit, mutta käyvät ihan hyvin juoksuhousuista ainakin minulle näin aloittelijana. Tai sitten muuhun kevyeen liikuntaan, lenkkeilyyn, joogaan tai sellaiseen… Nyt sitten seuraava ongelma eli:

Juoksukengät! Jotka sopisivat uuteen ihanaiseen takkiini.

Jokaisen jalka on luonnollisesti erilainen, joten se, mikä on toisen mielestä maailman paras juoksukenkä, saattaa hiertää ikävästi minun jalkaani.

Pääsääntöisesti kumminkin lyhyillä lenkeillä tulisi käyttää kevyempää kenkää ja tuetumpaa pidemmillä lenkeillä sekä kovemmalla alustalla.

Kantapään pitäisi pysyäkoko ajan paikallaan, ja kengän muutenkin pitäisi tietysti tuntua napakalta, sivuille ei saisi jäädä tilaa. Myös varpaille pitäisi jättää tilaa, eli varpaan ja kärjen väliin tulisi jäädä puoli senttiä tai sentti, koska jalka turpoaa juostessa.

Mulla on lättäjalat. Lättäjalassa holvikaari on tosi matala, eli jalka laskeutuu kantapäällä ja rullaa liikaa sisäänpäin juostessa. Lättäjalkaisella rasitusvammat onkin yleisiä. Eli meidän kannattaisi käyttää liikettä rajoittavia, todella tukevia juoksukenkiä, jotta nuo penikat ynnä muut vältettäisiin. Varsinkin minun, aloittelijan.

Myöskin sillä on väliä, missä juoksee. Asvaltilla juoksevalla kenkien tulisi olla tukevat. Jos mahdollista, niin juoksualustaa kannattaisi vaihdella, jotta eri lihakset saisivat työtä.

Kaikista tärkeintä kuitenkin on aloittaa rauhallisesti. Näin vältytään rasitusvammoilta ja säästetään motivaatiota. Lähes kaikki aloittavat juoksun innostuksissaan liian kovaa. Myös allekirjoittanut, useamman kerran. Venyttely ja verryttely on myös todella tärkeää muistaa.

Tässä siis juttuja, joita aion ottaa huomioon juoksukenkää valitessani.

Ja kuinka ollakaan, löysin mahtavan tarjouksen maailman parhaaksi tituleeratusta juoksukengästä, Asics Gel-Nimbus -kengästä! Nämä tossut olivat juuri minun kokoani eli 37 (normaalisti jalkani on 36 mutta juoksukengissä kannattaa valita numeroa isompi) ja ne olivat Spartoolla -20 % alennuksessa. Tällaiset söpöliinit sieltä olisi tulossa 135 euron hinnalla, mikä ei huipputossuista ihan mahdottoman paljon ole. Nämä on siis valittu Runners World -lehden mukaan maailman parhaiksi juoksukengiksi.

asics-nimbus-spartoo-alennus

Aion käydä myös muita kenkiä katsomassa ihan liikkeessä, ja varmaan tekemässä sellaisen jalka-analyysin urheiluliikkeessä, jotta osaavat opastaa mulle juuri oikeanlaisen kengän. Mutta tuon Nimbusin pitäisi sopia tosi monenlaisille jaloille ja se oli nyt niin hyvään hintaan (normaalisti n. 190 tietääkseni), joten pakko kokeilla, olisivatko hyvät. Myöhemmin aion sitten hankkia toisetkin lenkkarit, jotka olisivat kevyemmät, tyyliin Nike Free (jotka ovat oikeastaan paljasjalkakengät). Liian tuetutkin kengät saattavat olla esim. polviongelmien aiheuttaja ja ne eivät rasita tasaisesti kaikkia jalan lihaksia toisin kuin paljasjalkakengät.

Tällaista tällä kertaa! Kohta päästä jo sanoista tekoihin eli juoksemaan! 😉


Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

+ 75 = 82